Sultan al-Malik al-Kamil Muhammad bin al-Malik al-`Adil Abu
Bakar bin Ayyub daripada Dinasti Ayyubi yang memerintah Mesir satu ketika
dahulu telah membina sebuah kubah indah menaungi makam Sulthanul A-immah
Muhammad bin Idris asy-Syafie radhiyaAllahu `anhu. Atas kubah tersebut dibina
suatu lambang berbentuk kapal dan bulan sebagai isyarat bahawa di bawah kubah
tersebut bersemadinya “Bahrul `Ulum” [Lautan Ilmu Pengetahuan], Sulthanul
A-immah, Imam al-Muthallibi, Muhammad bin Idris asy-Syafie radhiyaAllahu `anhu.
Keluasan ilmu dan wawasan Imam asy-Syafie diibaratkan seperti lautan yang tidak
bertepi. Imam besar ini telah menghabiskan umur beliau di dunia dengan
sebaik-baiknya, penuh kesalihan dan manfaat bagi sekalian umat Junjungan Nabi
shallaAllahu `alaihi wa sallam. Umur beliau yang berkat itu juga ditutup dengan
khatimah yang baik, hari Jumaat akhir bulan haram, Rajab. Diceirtakan bahawa
Imam az-Za’faarani radhiyaAllahu `anhu memberitakan yang beliau mendengar Imam
Ahmad radhiyaAllahu `anhu berkata:
“Aku telah bermimpi seakan-akan
Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam wafat dan orang ramai melayat
jenazah baginda. Maka tatkala pagi harinya, kami dapati bahawa Imam asy-Syafie
yang telah wafat pada hari tersebut.”
Imam asy-Syafie radhiyaAllahu `anhu adalah seorang imam dalam berbagai lapangan ilmu – ilmu Islam dan beliau juga adalah seorang yang berjalan atas landasan tasawwuf dalam kehidupan sehariannya. Bahkan, beliau berpesan agar seseorang itu menjadikan dirinya orang yang faqih lagi sufi dan bukan hanya faqih dan hanya sufi semata-mata. Ini adalah kerana faqih yang tidak berjalan atas landasan tasawwuf, maka hatinya akan menjadi keras akibat penyakit-penyakit hati yang bersarang dalamnya, manakala sufi yang tidak mempedulikan ilmu fiqh, akan menjadi seorang yang jahil akan hukum-hakam dan ketentuan agamanya. Perkara ini dinyatakan oleh Imam asy-Syafi`i, antaranya, dalam bait-bait syair yang beliau gubah. Bait-bait ini termaktub dalam diwannya yang masyhur. Namun perlu diberi perhatian bahawa dalam sesetengah cetakan “Diwan al-Imam asy-Syafi`i” dan yang dalam bentuk e-book, bait-bait ini telah digugurkan oleh mereka-mereka yang anti kepada sufi dan tasawwuf (baca: geng anak Pak Wahab) sebagaimana yang telah mereka lakukan dalam karangan panutan mereka sendiri, Ibnu Taimiyyah, dalam himpunan fatwanya. Berbalik kepada “Diwan al-Imam asy-Syafi`i” maka pada halaman 47, Imam asy-Syafi`i radhiyaAllahu `anhu bersyair dengan katanya:
Faqih lagi sufi, Engkau jadikan dirimu
Kedua-duanya sekali, Jangan hanya salah satu
Demi Allah, Sungguh – sungguh aku menasihatimu
Faqih semata tiada merasa takwa, kerna hatinya membatu
Manakala semata sufi itu jahil, Kurang faham, tiada ilmu
Justru bagaimana si jahil, menjadi baik sholih lagi bermutu ?
No comments:
Post a Comment